India

16 oktober 2012

Hier vanuit het wijze oosten een bericht en hopelijk een leuk verhaal en bijbehorende foto's voor wie wil. een kort bericht van hoe ik het tot nu toe heb ervaren en geen lang gelul van en toen en toen en toen...voor nu een korte beschrijving over India.

India, Je haat het of je houdt ervan...

Voordat je op reis gaat hoor je verschillende verhalen van mensen over het desbetreffende land waar je heen gaat. Wat me opviel bij de vehalen van India was dat ze erg positief of negatief waren  ''mooiste evaring ooit!'' of  ''verschrikkelijk smerig rot land''. Meestal waren de verhalen negatief trouwens.

India bezoek ik als eerste en het kortst tijdens mijn reis (11 dagen). Eigenlijk stond eerst alleen Indonesie op de planning, maar door loop van de planning zijn er een paar landen bij gekomen. Voor India heb ik gekozen om Ellenoor en Tim te treffen tijdens hun reis die nu namelijk bijna ten einde loopt. Ze zijn nu op retour van hun reis en we zouden elkaar net mislopen in Nederland, dus we hebben halverwege ergens afgesproken om tijd met elkaar door te brengen...India dus!

Hier mijn indrukken van India met een paar foto’s.

Straatbeeld: Op straat lopen is al een grote belevenis. De vrachtwagens zijn versierd van top tot teen, met kleuren, verlichting en toeters en bellen, daarnaast komen er boertjes langs getjokt met wat lijkt op een disco trekker. Ook weer versierd met van alles en nog wat en ieders heeft een geluidinstallatie aan boord waar de gemiddelde Dj jaloers van wordt. Soms heeft het wel iets weg van carnaval.  De mensen lopen rond in veel gekleurde kleren en de gebouwen zijn vaak verlicht met een soort van iets te foute kerstverlichting. Daarnaast vult de chillende koe en vele andere gedierte het straatbeeld.

Mensen: de mensen  zijn aardig en vinden je me al te interressant, wat resulteerd  op ellenlange starende blikken. Trek een gekke bek of lach en ze lachen vriendelijk terug of doe een staar contest en kijk wie het langst kan volhouden. Ze zijn er de beste in. Soms proberen ze je aftezetten Dit gebeurd natuurlijk veel in toeristische gebieden en je hebt het vrij snel door, ze beginnnen opdringerig en hard te praten, maar in het algemeen kon je er leuk mee ouwehoeren.

Drukte: het geluid van de claxon is een welbekend overheersend geluid in de straten. hierbij is het woord verkeersdrukte een understatement. De combi van vele disco trekkers, auto's, versierde vrachtwagens, richa's (soort tuctucs), fietsen, motoren, koeien, geiten, apen, kamelen, voetgangers en vele andere dingen en wezens proberen tegeljkertijd van a naar b te komen. Hoe te overleven in deze chaos. meegaan met het verkeer en het went vanzelf. Toetoet!!! Tip:  ga niet ’s nachts rijden met deze chaos!

Gewoonten en gebruiken: Om een klein voorbeeld te geven over alcohol: om  een biertje te kunnn kopen is soms veel zoekwerk nodig met ondergrondse verstopte winkeltjes waar je uiteindelijk terecht komt om een paar biertjes te krijgen. Dit moet allemaal een beetje stiekem lijkt het wel.

Bijzondere rituelen hebben we aan de heilige rivier de Ganges in Varanasi mogen aanschouwen met de bijbehorende crematies, erg bijzonder om te zien(voor wie een uitgebreid verhaal wil..zie google)

Eten: Bij mensen die het over India hebben komt het woord schijterij al snel aan bod. Dit ons ...even afkloppen nog niet overkomen, maar wij zij ook net onkruid wat moeilijk kapot is te krijgen, dus we zoeken de leuke eet tentjes op straat op zonder dat het gelijk er weer uit komt.

Om een goede tijd te hebben in India of ervan te houden dan moet je veel geduld hebben, open minded zijn en belangrijk... geen smetvrees hebben. Zo ja dan heb je een gewedige tijd hier en kun je genieten van alle rare bizare en ongewone leefgewoontes (voor onze maatstaven dan). In deze korte tijd is dat ons zeker gelukt en samen met Tim en Ellenoor heb ik hier een geweldige tijd gehad

India heb ik inmiddels alweer verlaten,  maar voordat ik Indonesie bereik ga ik samen met Rijk nog eerst op pad in Thailand.